Home > Awareness, Hacking, Password Security > My password is abc123

My password is abc123

“Biar betul!!” aku bertempik kat kawan aku, yang sedang menangis teresak-esak sebab laptop die dah kene hacked.

“Iyerr, my password is abc123.  Hari tuh you jugak yang kata kene combine number and alphabet.  I malas laa nak pikir combination lain.” jelas die dengan tersedu-sedu.  Adui, pening. Macam mana ni? Combination die senang sangat and obviously similar to a default password.

“Ada bende hilang tak , document ke, duit ke (online banking)?” tanya aku pada kawan aku.  Die menggeleng-gelengkan kepala.

“Habis tuh, apa yang beriya sangat ni?”  aku menyoalnya lagi sambil mengerutkan dahi. Dia sekadar terdiam dan aku terus menyambung,  “Itu kira ok laa tuh, takder apa yang hilang. Alhamdulilah”.

“Aper plak !” member aku dah hangin.

“Habis i punya artwork corrupt!  Pastu hard disk dah kong! Virus aper ntah dah beranak dalam tuh.  Dah laa nak submit by next week”, jerit die sambil mendengus.

Hmm begitu laa cebisan kisah member aku yang laptopnya kene hacked. Aku tersenyum sinis bile teringat kisah member aku tuh, which happened last week.  Bila suruh letak password, dia buat yang senang sangat.  Silap-silap budak tadika pun boleh hack. Yang aku tak tahan tuh, dia boleh inform pulak kat semua orang apa password die, siap pakai sticky note kuning, tampal kat cubicle kat office die “Password: abc123”!!!

Kesannya, tak tido laa member aku tu pasal kena recover balik artwork die yang lost tuh. Kesian plak bila dipikirkan. Lepas je kes hari tuh, terus aku paksa dia apply antara best practice dalam bidang information security iaitu soal password.  Aku ajar dia len kali kalau buat password, jangan tergedik-gedik pegi expose kat sapa2!! Dan aku bitau dia, password tu pulak mestilah meet complexity requirements dengan menggunakan alphabet dan jugak nombor.  Tapi agak2 la! Janganlah abc123. Create la yang susah sket macam 4lw4y5 atau 5tr0n9 ke. Kan? Yang penting, jangan jadi macam kartun Dilbert ni. Horror ok!

Source: http://www.voidspace.org.uk/technology/password_policies/index.shtml

Bak kata uncle Clifford Stoll, “Treat your password like your toothbrush (use it everyday). Don’t let anybody else use it (don’t share), and get a new one every six months.”

Akhir kata …rahsiakan rahsia ANDA …. Lu pikirlah sendiri beb!

  1. sportrimkeretapi
    August 6, 2010 at 12:12 pm

    how bout threesome? LOL

  2. passwordkuabc123
    August 31, 2010 at 9:03 pm

    satu lagi benda best. apa kata korang carik satu username streamyx. most of the time, orang tak tuka pun password default diorang. still tmnet123. cuba try test tengok.

  3. passwordkuabc123
    August 31, 2010 at 9:23 pm

    dan satu lagi. lupa lak tadi. cuba korang try test password wifi nih: 0987654321 atau 1234567890. most of the time password tu betul

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

